O mnie

Kontakt do mnie dobraewangelia@wp.pl. oraz fcb Kefas Ewediel

sobota, 22 stycznia 2022

4. Trójca a biblia

1. Definicja trójcy 


  Zanim zajmiemy się badaniem tego dogmatu który w pierwszej kolejności sprawdziłem konfrontując tą doktrynę z biblią jest określenie czym jest trójca albo kim. Jest to ważne gdyż wielokrotnie zdarzało się iż znajomi wierzący w trójce zupełnie inaczej ją definiowali niż jest to określane przez sam Kościół Katolicki. Częstym zjawiskiem u osób wierzących w trójcę jest problem znajomości Imienia Boga gdyż ludzie tacy nie wiedzą nawet kim jest Bóg; odpowiadają Jezus, Pan lub Jahwe lub co niektórzy sądzą że Bóg niema imienia, trudno jest im zdefiniować Boga. Ktechizm Kościoła Katolickiego definiuje to w następujący sposób: 

  Warto dodać że dogmat ten został zatwierdzony na soborze konstantynopolitańskim w roku 381, jednak a co bardzo ważne już na soborze nicejskim w roku 325 oficjalnie uznano współistotność (czyli że są sobie równi i tak samo ważni) Ojca i Syna, co jest podstawą dogmatu.

  Grafiki przedstawiające Trójcę:




  Poniżej bardziej obszerna definicja Trójcy:
  
 Są też osoby które wierzą iż Bóg objawił się w ciele. In_karnował. Wcielił się w Ciało i objawił światu jako Syn. Nie jako druga bądź trzecia osoba trójcy. Oto komentarz jednej z osób która przedstawia taki pogląd:
 " Rozumiem tak że Pan Bóg Który w Swej Naturze jest Duchem Świętym Sam Sobie zrodził Ciało Poprzez Swoje Słowo i Umieścił Je w Łonie Miriam i Nazwał Je Synem. Maria dała tylko miejsce w swoim łonie a z natury swej nie dała nic bo gdyby dała to Ofiara Pana Jezusa Chrystusa nie byłaby doskonała"- koniec cytatu.
 Są również tacy co uważają że Bogiem JHWH jest Jezus. Wszystkie osoby wierzące w takie zrozumienie Boga i Jego Postaci powinny oczywiście opierać się na biblii no bo gdzieś indziej moglibyśmy znaleźć prawdę. Dogmat trójcy był potrzebny z uwagi na postanowienia soboru nicejskiego. Dlaczego? Dlatego że na soborze tym uznano "współistotność Ojca i Syna" a tym samym uważano Jezusa za takiego samego równego Boga jakim jest Bóg Ojciec. No i duchowni mieli problem no bo jak to się ma do bardzo klarownych wersetów mówiących że Bóg jest jeden (1 Kor. 8:6 Ef. 4:6 Gal. 3:20, Jakuba 2:19) w momencie kiedy Jezus również jest uważany za Boga to już mamy dwóch Bogów a nie jednego. A przecież biblia nie może kłamać więc trzeba było jakoś to wyjaśnić i tak biskupi wyjaśniali na swoich zjazdach (soborach) i ustalali; raz przedmiotem sporu było to czy Jezus jest Bogiem czy był człowiekiem. Dlatego zaczniemy od znalezienia odpowiedzi na powyższe pytania w biblii. Warto zaznaczyć iż najstarsze zachowane odpisy greckie nowego testamentu sięgają XI wieku i należy przy tym pamiętać iż ustalenia soboru z Nicei to IV wiek. Jest to kluczowa informacja gdyż to jak wyglądają zachowane stare rękopisy zależało głownie od ojców Kościoła. Każdy kto chciałby wyłamać się z postanowień soborów powszechnych był prześladowany i piętnowany a wielu z tych którzy chcieli tłumaczyć biblię inaczej niż powszechne kanony przepłaciło nawet życiem. Dlatego musimy pamiętać iż badając nawet stare greckie odpisy i one mogą nosić znamiona fałszerstw i manipulacji podczas kopiowania. W przypadku odpisów pism hebrajskich ten proceder był znikomy gdyż tak zwany stary testament mimo iż zaliczany do pism natchnionych biblii chrześcijańskich to również znajdował się w opozycyjnym judaiźmie. Dodatkowo pisma hebrajskie na kilkaset lat przed Chrystusem tłumaczono już na grekę (septuaginta- najstarsze zachowane odpisy sięgają IV wieku) a wtedy jeszcze nie znano takiej doktryny jak trójca gdyż jeszcze nie narodził się Jahszua (Jezus). Jak w takim wypadku dochodzić prawdy? Nasz Bóg daje nam odpowiedź 2 Tymoteusza 3:16 (UBG)" Całe pismo jest natchnione przez Boga i pożyteczne do nauki, do strofowania, do poprawiania, do wychowywania w sprawiedliwości;" Jeśli weźmiemy pod uwagę to że "całe pismo" zarówno pisma hebrajskie i greckie są natchnione przez Boga a Bóg nie może kłamać ( Tytusa 1:2, Hebr. 6:8, Liczb 23:19) to wersety ze starego jak i z nowego testamentu muszą być ze sobą spójne i nie mogą sobie zaprzeczać. Więc tym sposobem możemy wychwycić wersety które są nieudolnymi próbami wprowadzenia ludzkich a nie bożych poglądów. 

2. Czy Jezus jest Bogiem?

  Na wstępie dodam iż pytanie dotyczy czy Jezus jest Bogiem Wszechmocnym, Prawdziwym gdyż w biblii wielokrotnie napotykamy wersety gdzie np. Mojżesz jest nazwany bogiem (Wyjścia 7:1), aniołowie ( Psalm 82:1), ludzie ( Psalm 82:6, Ew. Jana 10:34,25), szatan (2 Kor. 4:4), brzuch ( Filip. 3:19). Pytanie te związane jest z dogmatem trójcy i poglądem iż Jahszua to Bóg Wszechmocny JHWH do którego mamy się modlić. 
  • Hebrajczyków 1:8,9 (BT) " Do Syna zaś: Tron Twój, Boże na wieki wieków, berło sprawiedliwości berłem królestwa Twego. (9) Umiłowałeś sprawiedliwość, a znienawidziłeś nieprawość, dlatego namaścił Cię, Boże, Bóg Twój olejkiem radości bardziej niż Twych towarzyszy."
 Często wykorzystuje się ten werset jako dowód iż Jezus to właśnie Bóg, zwrot "namaścił Cię Boże, Bóg Twój olejkiem radości" nie pozostawia wątpliwości chciałoby się powiedzieć. Jednakże zaprzecza wielu wersetom w całej biblii zarówno w pismach hebrajskich jak i greckich że Bóg jest jeden (1 Kor. 8:6 Ef. 4:6 Gal. 3:20, Jakuba 2:19, Iz. 45:5, 2 Sam. 7:22, Iz. 44:6) lecz tak się składa że nasz Stwórca aby dać szanse na zdemaskowanie fałszywego tłumaczenia tym którzy doszukują się prawdy umieścił w pismach greckich cytaty z pism hebrajskich i powyższy werset jest cytatem z Księgi Psalmów 45:7,8 .Co jest napisane w tym samym przekładzie biblii? "Tron Twój, o Boże, trwa wiecznie, berło Twego królestwa - berło sprawiedliwe. (8) Miłujesz sprawiedliwość, wstrętna ci nieprawość, dlatego Bóg, twój Bóg, namaścił ciebie olejkiem radości hojniej niż równych ci losem;" Werset z psalmów nie jest spójny z wersetem z Hebrajczyków i eliminuje pogląd jakby Jezus był Bogiem a mówi o Jezusie jako o namaszczonym przez Boga. Sprawdźmy jak biblia poznańska tłumaczy ten sam werset z Psalmów:" Miłujesz sprawiedliwość a nienawidzisz nieprawości, przeto namaścił cię Jahwe, Bóg twój olejkiem wesela, ciebie ponad wszystkich twych towarzyszy." Z kontekstu psalmu wynika że mowa o królu Salomonie a w proroczym znaczeniu o pomazańcu Jahwe czyli Chrystusie ( Chrystus znaczy namaszczony, pomazaniec, mesjasz). Widzimy zatem że kopista celowo sformułował werset z Listu do Hebrajczyków tak aby była mowa o Chrystusie jako o Bogu. Poprawny werset z Hebrajczyków powinien brzmieć tak samo jak z Psalmów gdyż Słowo Boże musi być spójne. Uważam że słowa "Jahwe, Bóg twój" bądź "twój Bóg" są prawidłowe gdyż występują 74 razy w odpisie oryginału w tym właśnie zwrocie a forma "Bóg, twój Bóg" tylko raz w tym wersecie w całej biblii w związku z czym obstawałbym za tym że jest to ten fragment pisma gdzie masoreci zamienili Imię Boże Jahwe na słowo Bóg. 
  • Ew. Jana 1:18 (BW): "Boga nikt nigdy nie widział, lecz jednorodzony Bóg, który jest na łonie Ojca, objawił go."
  Kolejny werset który cytuję się aby dać dowód temu że Jahszua (Jezus) jest Bogiem. Już na początku kiedy czyta się ten werset widzimy pewną nie logiczność. Jan piszę że Boga nikt nigdy nie widział i rzeczywiście jest to spójne ze starym testamentem (Wyjścia 33:20) oraz z innymi fragmentami nowego testamentu (1 Tym. 1:17) a później dodaje że jednorodzony Bóg który jest na łonie Ojca objawił go. Wynikałoby z tego że Jezus jest drugim Bogiem i to widzialnym bo przecież Jezusa widziało wiele osób. Księga Wyjścia mówi wyraźnie że żaden człowiek nie może zobaczyć oblicza Boga i pozostać przy życiu a przecież twarz Jezusa oglądało całe mnóstwo ludzi i nie umarło tak wiec nie może być Bogiem o którym pisze Mojżesz i apostołowie Jan i Paweł. Na uwagę zasługuje fakt iż w tym samym rozdziale Ewangelii Jana wersecie 14tym słowo "jednorodzony" występuje bez słowa Bóg a w listach i ewangelii którą spisywał Jan wyraz "Jednorodzony" zawsze występuje ze słowem "Syn" (Ew. Jana 3:16,18. oraz 1 List Jana 4:9) na dodatek i to chyba najbardziej kluczowe że werset ten wiele przekładów tłumaczy tak (UBG): "Boga nikt nigdy nie widział. Jednorodzony Syn, który jest w łonie Ojca, on nam o nim opowiedział" Grecki przekład (septuaginta) również podaje słowa "jednorodzony syn" a to diametralna różnica i nie może być traktowana jako zwykły błąd tłumaczeniowy ale celowy zabieg mający na celu po raz koleiny stworzenie sobie fikcyjnego dowodu na "współistotność Ojca i Syna" jako Prawdziwego Boga.
    Muszę wspomnieć też o tym że na początku kiedy zacząłem badać biblie napotkałem się na takie stwierdzenie: 

" Syn człowieka jest człowiekiem, 
syn lwa jest lwem,
syn Boga jest? Kim?... "

  I w ten sposób wielu ludzi tłumaczy sobie że Jahszua ( Jezus) też musi być Bogiem bo jest Synem Boga. Idąc tym tokiem rozumowania, jak zatem odpowiedzieć na to pytanie:
  • Hioba 1:6 " Zdarzyło się pewnego dnia, gdy synowie Boży udawali się, by stanąć przed Panem, że i szatan też poszedł z nimi."
  • Hioba 38:7 "Czy chórem śpiewały gwiazdy poranne i radowali się wszyscy synowie Boży?
  • Psalm 29:1 "Psalm Dawida. Oddajcie Jahwe, synowie Boży, oddajcie Jahwe chwałę i [wysławiajcie Jego] moc;"
  • Rodzaju 6:2 " Synowie Boga, widząc, że córki człowiecze są piękne, brali je sobie za żony, wszystkie, jakie im się tylko podobały."
  • 2 Samuela 7:14 "Ja będę mu ojcem, a on będzie Mi synem, a jeżeli zawini, będę go karcił rózgą ludzi i ciosami synów ludzkich."
  Kim są synowie Boga wymienieni w wersetach powyżej?

  Czy zatem idąc tym tokiem rozumowania możemy stwierdzić że jeżeli ktoś jest nazwany Synami Boga lub Synem Boga jest równy Bogu i też jest Bogiem lub Bogami takimi jak Ojciec? Jahszua jest najbliższym Bogu i najbardziej umiłowanym (Przysłow 8:22-30) z Synów Bożych. Jest "pierworodnym pierwszego stworzenia" (Kol. 1:15) lub "początek stworzenia Bożego" (Obj. 3:14) a słowo "zrodził" jak niektórzy podają za argument że tylko Jahszua jest zrodzony dlatego jest również Bogiem oznacza? Biblia nam wyjaśnia, Dzieje Apostolskie 13:30-37
 "Ale Bóg wskrzesił Go z martwych, (31) a On ukazywał się przez wiele dni tym, którzy z Nim razem poszli z Galilei do Jerozolimy, a teraz dają świadectwo o Nim przed ludem. (32) My właśnie głosimy wam Dobrą Nowinę o obietnicy danej ojcom(33) że Bóg spełnił ją wobec nas jako ich dzieci, wskrzesiwszy Jezusa. Tak też jest napisane w psalmie drugim: Ty jesteś moim Synem, Jam Ciebie dziś zrodził. (34) A [to], że Go wskrzesił z martwych i że nie miał już nigdy ulec rozkładowi, tak wyraził: Wypełnię wierne, święte sprawy Dawida. (35) Dlatego i w innym miejscu mówi: Nie dozwolisz, aby Twój Święty uległ skażeniu. (36) Dawid jednak, zasłużywszy się swemu pokoleniu, zasnął z woli Bożej i został złożony u boku swych przodków, i uległ skażeniu. (37) Lecz nie uległ skażeniu Ten, którego Bóg wskrzesił."
 Bóg zrodził Jahszue jako człowieka bo przecież wiemy że Jahszua był "początkiem stworzenia Bożego" i istniał dużo wcześniej nim powstał świat ( Przysłów 8:22). Zatem był jedynym "zrodzonym" dlatego Jahszuła jest najwyższym z synów Bożych. List do Hebrajczyków 1:3-6:
 "Ten /Syn/, który jest odblaskiem Jego chwały i odbiciem Jego istoty, podtrzymuje wszystko słowem swej potęgi, a dokonawszy oczyszczenia z grzechów, zasiadł po prawicy Majestatu na wysokościach. (4) On o tyle stał się wyższym od aniołów, o ile odziedziczył wyższe od nich imię. [Syn dziedziczy imię po Ojcu dlatego Ojciec nadał mu Imię Jahwezbawia - Jahszua] (5) Do którego bowiem z aniołów powiedział kiedykolwiek: Ty jesteś moim Synem, Jam Cię dziś zrodził? I znowu: Ja będę Mu Ojcem, a On będzie Mi Synem. (6) Skoro zaś znowu wprowadzi Pierworodnego na świat, powie: Niech Mu oddają pokłon wszyscy aniołowie Boży!"
 Z powyższego fragmentu można wywnioskować że Bóg zrodził Jahszue jako człowieka wprowadzając Go znowu na świat. Użyte w odpisie oryginału greckie słowo palin oznacza ponownie więc mamy pewność że Jahszua wcześniej istniał a został ponownie wprowadzony na świat przez zrodzenie w ciele człowieka i wykonując wolę Ojca aż do samej śmierci, został wywyższony dlatego apostoł Paweł napisał że "stał się wyższym od aniołów" i Bóg ustanowił Go naszym Panem. Jahszua jest jedynym człowiekiem zrodzonym przez Samego Boga gdyż Adam został stworzony z prochu a Ewa z jego żebra, my natomiast rodzimy się w wyniku połączenia komórki męskiej i komórki jajowej żeńskiej a Chrystus urodził się bez udziału mężczyzny tylko Bożego Ducha, a Maria była tylko naczyniem. Więc jako jedyny zrodzony przez Boga człowiek nie dziedziczył grzechu po Adamie, dlatego mógł oddać swoje doskonałe, bezgrzeszne życie na okup. Jeśli chcieli byśmy dowiedzieć się czy Jahszua jest Bogiem wystarczy posłuchać jak wyjaśnia to nasz nauczyciel Jahszua, tym bardziej że robi to w sposób klarowny i mistrzowski. Ewangelia Jana 10:31-36:
 " I znowu Żydzi porwali kamienie, aby Go ukamienować. (32) Odpowiedział im Jezus: Ukazałem wam wiele dobrych czynów pochodzących od Ojca. Za który z tych czynów chcecie Mnie ukamienować? (33) Odpowiedzieli Mu Żydzi: Nie chcemy Cię kamienować za dobry czyn, ale za bluźnierstwo, za to, że Ty będąc człowiekiem uważasz siebie za Boga. (34) Odpowiedział im Jezus: Czyż nie napisano w waszym Prawie: Ja rzekłem: Bogami jesteście? (35) Jeżeli /Pismo/ nazywa bogami tych, do których skierowano słowo Boże - a Pisma nie można odrzucić (36) to jakżeż wy o Tym, którego Ojciec poświęcił i posłał na świat, mówicie: Bluźnisz, dlatego że powiedziałem: Jestem Synem Bożym? "
 Jahszua odpowiadając żydom posłużył się cytatem z księgi Psalmów 82:6 tym samym wskazał że w rozumieniu Słowa Bożego trzeba kierować się całym pismem gdyż jak Sam to stwierdził " Pisma nie można odrzucić" następnie nasz Wielki Mistrz powiedział że pismo nazywa bogami tych do których skierowane jest Słowo Boże a następnie zadaję pytanie dlaczego miałby bluźnić że nazywa siebie Synem Bożym a nie zadaje pytania " że nazywa siebie Bogiem" bo nigdy nie powiedział że jest Nim i z kontekstu tych wersetów i z całej ewangelii możemy wywnioskować że żydzi zarzucali Chrystusowi że uważa siebie Bogiem bo odpuszcza grzechy (marka 2:6), podważa prawo ( Mat. 5:31,32) a nie że nazywa siebie Bogiem. Zauważmy jeszcze coś istotnego w Psalmie 82 który cytuje Chrystus czytamy: "Ja rzekłem: Jesteście bogami i wszyscy - synami Najwyższego." więc bogami nazwani zostali ludzie gdyż są synami Najwyższego czyli że jesteśmy synami Boga a najwyższym z synów Boga jest Jahszua i takim bogiem można nazwać Mesjasza a nie Bogiem Wszechmocnym bo fakt że Bóg nazywa ludzi bogami w swoich słowach potwierdza sam Jahszua nasz Pan. 

  • 1 List Jana 5:7(UBG): "Trzej bowiem świadczą w niebie: Ojciec, Słowo i Duch Święty, a Ci trzej jedno są."
  Biblia Gdańska lub jej późniejsze wersje Nowa Biblia Gdańska, Uwspółcześniona Biblia Gdańska często są używane jako rzetelne przekłady języków oryginału. Jednakże tutaj następuje moment kiedy twórcy dogmatu trójcy demaskują się, gdyż jak się okazuje werset podany wyżej jest dodany i nie występuje w innych przekładach jak również w odpisie greckim. W ostatniej księdze biblii pisanej przez Jana tego samego apostoła który pisał wyżej wymieniony list, czytamy (Objawienia 22:18,19)
" Ja świadczę każdemu, kto słucha słów proroctwa tej księgi: jeśliby ktoś do nich cokolwiek dołożył, Bóg mu dołoży plag zapisanych w tej księdze. (19) A jeśliby ktoś odjął co ze słów księgi tego proroctwa, to Bóg odejmie jego udział w drzewie życia i w Mieście Świętym - które są opisane w tej księdze." 
  Nawet katolicka biblia tysiąclecia w wyd. IV w przypisie do tegoż że wersetu potwierdza iż słów tych "brak w najstarszych rękopisach gr. i w najstarszych przekładach. Nie spotykamy ich też w ważniejszych kodeksach Wulgaty" Jeśli trójca bądź jedność bóstwa Ojca i Syna byłaby prawdą to nie trzeba by było szukać sposobów na dodawanie jakichkolwiek słów będących potwierdzeniem istnienia trójcy. Jest to moment w którym każdy z badających pismo powinien jeszcze z większą ostrożnością podchodzić do sprawdzania biblii. Ten przykład uzmysłowił mi że możliwym nawet jest nie tylko manipulowanie tłumaczeniem ale nawet dodawanie i ujmowanie niewygodnych słów z biblii. Fakt ten rzucał światło na autentyczność pewnych słów i zwrotów słów nawet w odpisach języków oryginału. Piszę o tym gdyż następny werset wykorzystywany przez zwolenników poglądu aby Jahszua był Bogiem jest kolejnym przykładem takiego procederu.
  • Izajasza 9:5 "Albowiem Dziecię nam się narodziło, Syn został nam dany, na Jego barkach spoczęła władza. Nazwano Go imieniem: Przedziwny Doradca, Bóg Mocny, Odwieczny Ojciec, Książę Pokoju."
  Werset z księgi Izajasza jest jedynym wersetem który proroczo mówi o Chrystusie jako o Bogu Mocnym i Odwiecznym Ojcu. Na dodatek słowa te są w pismach hebrajskich gdzie nigdzie indziej nawet w pismach nowego testamentu nie jest napisane o Chrystusie jak o Bogu. Mimo iż użyto tu sława hebr. ElGibbor (El - Bóg, gibbor - mocny, potężny) to werset ten był dla mnie podejrzany i zachodziłem wtedy w głowę, czy ktoś mógłby dołożyć te słowa? Aby zbadać autentyczność tych słów należy zbadać kontekst wersetu z Izajasza. We wcześniejszym 7 rozdziale werset 14 napisano
"Dlatego Pan sam da wam znak: Oto Panna pocznie i porodzi Syna, i nazwie Go imieniem Emmanuel."
 Słowa te tyczyły się syna Achaza króla Judy późniejszego króla Ezechiasza. Ezechiasz był bardzo oddany Bogu i werset 5 z rozdziału 9 księgi Izajasza mówi o właśnie o nim i proroczo o Mesjaszu w związku z czym słowo Bóg Mocny i Ojciec Odwieczny nie mogły odnosić się do człowieka jakim był bogobojny Ezechiasz, ale największym argumentem na to iż słowa te mogłyby być dodane przez kopistów jest bardzo ważny fakt. Mianowicie w najstarszych odpisach septuaginty (greckie tłumaczenie pism hebrajskich datowane na 250 do 150 roku przed Chrystusem) werset ten brzmi zupełnie inaczej;
" Albowiem dziecię narodziło się nam, syn został nam dany i spocznie władza na jego ramieniu, i nazwane będzie imieniem: anioł wielkiej rady. Albowiem przyniesie pokój i zdrowie dla władców ."

   Ktoś mógłby powiedzieć że wszystkie przekłady padają ten werset ze słowami "Bóg Mocny i Odwieczny Ojciec" to raczej septuaginta się myli ale jest kluczowy szczegół który wszystko zmienia. Obecne najstarsze kompletne odpisy hebrajskie na których opierają się tłumaczenia biblii pochodzą z 11 wieku a septuaginta jest tłumaczeniem z 3 wieku przed Chrystusem (ok. 1300 lat starsze) więc sami oceńcie kochani bracia i siostry, która wersja jest bardziej autentyczna. Biorąc pod uwagę iż septuaginta była wolna od wpływów ojców Koscioła i późniejszych twórców dogmatów trójcy i współistotności Ojca i Syna gdyż pierwsze sobory były w 4 wieku czyli ponad 600 lat od powstawania tegoż tłumaczenia na grekę to bardziej zaufałbym septuagincie. 

  • Ew. Jana 1:1 "Na początku było Słowo, a Słowo było u Boga, i Bogiem było Słowo"
  Gdybyśmy ten werset czytali pierwszy raz nie znając całej biblii to moglibyśmy wywnioskować że Słowo jest Bogiem i jednocześnie było u Boga. Jednakże czy możliwym jest aby ktoś był u kogoś a jednocześnie był tym kimś? Na dodatek jeśli Bóg nie ma początku i końca to jak mógłby być kimś kto ten początek ma? Znając pewne fakty z historii biblii, jej kopiowania i tłumaczeń oraz tego iż w głównej mierze pisma greckie przetrwały w takiej formie jaką mamy dostępną dziś zależało od Kościoła, gdyż głównie z jego inicjatywy kopiowano i tłumaczono przekłady. Wiemy również że w niektórych przekładach nawet dodawano pewne słowa i zwroty słów by dopasować je do dogmatów ustanowionych na soborach. Warto zwrócić uwagę że język grecki nie posiada znaków interpunkcyjnych jak również jeden spójnik w grece można tłumaczyć na wiele sposobów (np. spójnik kai można tłumaczyć na słowa: i, oraz, a nawet, także , również) to daje duże możliwości tłumaczowi danego tekstu biblijnego. Werset pierwszy Ewangelii Jana to zbiór słów w języku starogreckim gdzie przed słowo Bóg opatrzone jest rodzajnikiem ho i w naszym rodzimym języku nie występuję i nie jest słyszalne te słowo, z kolei w ostatnich wyrazach tego wersetu słowo Bóg nie posiada tego rodzajnika i dlatego niektórzy tłumacze tak przedstawiali ten werset:

" a Słowo było bytem boskim" ( La Bible du Centenaire, L'Evangile selon Jean).

" a Słowo było boskie" ( The Bible-An American Translation).

" a Słowo było boskiego rodzaju" ( Das Neue Testament Ludviga Thimmego).

" i Logos był boskiego rodzaju" (Das Evangelium nach Johannes Johannesa Schneidera). 

 Podsumowując jeśli Jahszua w tym wersecie przedstawiony jako Słowo miał początek a całe mnóstwo wersetów to potwierdza to werset z Ewangelii Jana nie może być rozumiany że to Chrystus jest Bogiem. Oczywiście nie podważamy jego boskiej natury gdyż istniał zanim cokolwiek zostało stworzone a nawet był doskonałym wykonawcą Boga podczas stwarzania, biblia mówi nam że istniał w postaci Bożej, był istotą Bożą, został stworzony przez Boga jako pierwszy a nie był samym Bogiem gdyż miał swój początek. Dlatego uważam że powyższe tłumaczenia tego wersetu są poprawne. Oczywiście nie jestem tu po to aby narzucać komukolwiek moje poglądy, zależy mi wyłącznie na tym aby zarazić wszystkich do własnych badań i szukania odpowiedzi. Na tym polega głoszenie ewangelii aby każdy badał jak się rzeczy mają ( Dzieje Apostolskie 17:11).

JESTEM, KTÓRY JESTEM

 Kolejnymi wersetami którymi posługują się wyznawcy trójcy i współistotności Ojca i Syna są wersety z pism greckich zawierające zwrot JA JESTEM w odniesieniu do Jahszuy ( Jezusa). 

  • Ew. Jana 8:58: "Rzekł do nich Jezus: Zaprawdę, zaprawdę, powiadam wam: Zanim Abraham stał się, Ja jestem."
  • Ew. Mateusza 14:27: "Jezus zaraz przemówił do nich: Odwagi! Ja jestem, nie bójcie się!"
  • Ew. Jana 18:5: " Odpowiedzieli Mu: Jezusa z Nazaretu. Rzekł do nich Jezus: Ja jestem. Również i Judasz, który Go wydał, stał między nimi."
    Zacznijmy od tego iż hebrajskie słowa które Bóg wypowiedział do Mojżesza eh-Yeh nie oznaczają - Jestem Który Jestem ( Wyjścia 3:14). We wcześniejszym poście o Imieniu Boga wspomniałem że tymi słowami Bóg chciał przekazać co oznacza Jego Imię. W skrócie oznacza że jest Tym Który był, jest i będzie gdyż w hebrajskim czasownik być nie występuję w czasie teraźniejszym. Dlatego słowa które wypowiada Chrystus - Ja jestem nie mogą mieć związku ze słowami Księgi Wyjścia. Przeanalizowanie trzech powyższych przykładów wersetów wyjaśni nam bardzo wiele. Kontekst pierwszego z nich mówi nam po prostu o tym że faryzeusze zarzucali Chrystusowi że nie ma On nawet pięćdziesięciu lat a stwierdza że Abraham który nie żył już od tysięcy lat nie mógł się cieszyć z nadejścia Jego dnia. Na to Jahszua odpowiedział że zanim Abraham istniał On już Był. Takie tłumaczenie jest również w biblii Warszawsko-Praskiej. Kolejny przykład to sytuacja kiedy Jahszua idzie po wodzie i uczniowie widząc go z oddali zlękli się że to jakaś zjawa. Chrystus po prostu chcąc ich uspokoić powiedział: "Odwagi, To Ja jestem, nie bójcie się" Na pewno my sami mieliśmy w życiu sytuację w której ktoś ze znajomych nie poznał nas i wołamy wówczas do niego że; "to ja jestem, spokojnie". Następny przykład to sytuacja kiedy nasz Pan chcąc ochronić swych uczniów przyznaję się do tego że to on jest Jezusem z Nazaretu podczas sytuacji w ogrodzie Getsemani. Jahszua nigdy nie przekazywał w swych słowach że to On jest tym samym Bogiem który przemawiał do Mojżesza słowami rzekomo tłumaczonymi JA JESTEM. Słowa te umieszczane często w biblii w formie dużych liter mają po prostu wpływać na czytelnika i umacniać go w poglądzie że Chrystus to ten sam Bóg z którym rozmawiał Mojżesz, jest to kolejny celowy zabieg słowotwórczy który kopiści wplatali w treść ewangelii. 

  • Ew. Jana 10:30: "Ja i Ojciec jedno jesteśmy."
 Werset ten również jest wykorzystywany aby potwierdzić że Bóg Ojciec i Syn są jednym, zatem muszą być jednym Bogiem i dlatego uzasadnionym jest aby mówić o Chrystusie jak o Bogu. W tym przypadku wystarczy zacytować inne wersety z Ewangelii Jana by podważyć ten tok rozumienia pisma. Ew. Jana 17:6-12:
 
"Objawiłem imię Twoje ludziom, których Mi dałeś ze świata. Twoimi byli i Ty Mi ich dałeś, a oni zachowali słowo Twoje. (7) Teraz poznali, że wszystko, cokolwiek Mi dałeś, pochodzi od Ciebie. (8) Słowa bowiem, które Mi powierzyłeś, im przekazałem, a oni je przyjęli i prawdziwie poznali, że od Ciebie wyszedłem, oraz uwierzyli, żeś Ty Mnie posłał. (9) Ja za nimi proszę, nie proszę za światem, ale za tymi, których Mi dałeś, ponieważ są Twoimi. (10) Wszystko bowiem moje jest Twoje, a Twoje jest moje, i w nich zostałem otoczony chwałą. (11) Już nie jestem na świecie, ale oni są jeszcze na świecie, a Ja idę do Ciebie. Ojcze Święty, zachowaj ich w Twoim imieniu, które Mi dałeś, aby tak jak My stanowili jedno. (12) Dopóki z nimi byłem, zachowywałem ich w Twoim imieniu, które Mi dałeś, i ustrzegłem ich, a nikt z nich nie zginął z wyjątkiem syna zatracenia, aby się spełniło Pismo"
 następnie wersety od 21 do 23:
 
"aby wszyscy stanowili jedno, jak Ty, Ojcze, we Mnie, a Ja w Tobie, aby i oni stanowili w Nas jedno, aby świat uwierzył, żeś Ty Mnie posłał. (22) I także chwałę, którą Mi dałeś, przekazałem im, aby stanowili jedno, tak jak My jedno stanowimy(23) Ja w nich, a Ty we Mnie! Oby się tak zespolili w jedno, aby świat poznał, żeś Ty Mnie posłał i żeś Ty ich umiłował tak, jak Mnie umiłowałeś".

 Jeśli słowa o byciu jednym zarówno Ojca i Syna świadczą o trójcy lub dwójcy lub że są jednym Bogiem to kolejne wersety musiałyby świadczyć że tak samo musimy traktować ludzi o których mówił Chrystus. Czy zatem ludzie też zaliczają się do trójcy lub należy rozumieć że też są Bogiem? Oczywiście że nie. Dlatego posługiwanie się tym wersetem aby potwierdzić jedność bóstwa jest niedorzeczne. 

  • Tytusa 2:13 "oczekując błogosławionej nadziei i objawienia się chwały wielkiego Boga i Zbawiciela naszego, Jezusa Chrystusa,"
 Kolejny przykład wykorzystania elastyczności podczas tłumaczenia z greki na polski. W biblii nigdzie nie ma klarownie napisane że Chrystus jest Bogiem więc tłumacze korzystali z każdej okazji jaką dawał im język starogrecki. W wyżej wymienionym wersecie słowo "i" jest spójnikiem greckim kai o którym wspomniałem już wcześniej i może być tłumaczony na wiele wyrazów polskich. Tłumacz dążący usilnie do stworzenia choćby namiastki dowodu na to że Jahszua jest Bogiem słowo kai tłumaczy na wyraz "i" dlatego werset brzmi jakby Bogiem i Zbawicielem Był Chrystus.
Lecz gdyby tłumacz przetłumaczył słowo kai na wyraz " oraz" lub wyraz "także" ten werset brzmiałby tak: " oczekując błogosławionej nadziei i objawienia się chwały wielkiego Boga oraz Zbawiciela naszego, Jezusa Chrystusa," i już nie byłby rozumiany tak że to Chrystus jest Bogiem. No bo spójrzmy na inny werset tego samego przekładu Biblii Tysiąclecia (Ew. Jana 17:3) "A to jest życie wieczne: aby znali Ciebie, jedynego prawdziwego Boga, oraz Tego, którego posłałeś, Jezusa Chrystusa."
Tutaj słowo kai tłumaczone jest często ( w niektórych przekładach najczęściej starszych jest użyte słowo "i" jednakże pamiętajmy że najpopularniejszym przekładem jakim posługują się Polacy jest Biblia Tysiącleci) na wyraz "oraz". Dlatego że tłumaczowi nie opłacało się wstawiać słowa "i" dlatego że nic by nie zyskał dla swojej doktryny, bo po słowie kai jest wyraz określający że Jahszua jest posłany. Gdyby nie było tego słowa określającego posłannictwo a tym samym dodatkowy fakt potwierdzający iż jest prawdziwy Bóg oraz druga osoba przez Boga posłana to tłumacz na pewno skorzystałby z okazji by tworzyć podstawy do fałszywej doktryny. W tego typu zabiegach słownych nie chodzi o to by zmienić biblię, sfałszować ją odważnymi ruchami wprowadzając słowa które ktoś mógłby z łatwością zdemaskować bo przecież takie nazwijmy to "operacje słowne" zmieniłyby sens biblii a to rzuciłoby światło podejrzenia na dany werset biblijny. Natomiast używając wielokrotnie mikroskopijnych zmian jakie dawał proces tłumaczenia sprawił że wiele osób dało się oszukać na to że biblia zawiera dowody na dogmaty trójcy bądź jedności bóstwa. Takich wersetów wykorzystujących spójnik kai jest całe mnóstwo ale nie tylko tak trynitarianie próbowali przekonać świat do czegoś co ktoś wdrożył w 4 wieku po Chrystusie. 
  • 1 List Jana 5:20 (BT) "Wiemy także, że Syn Boży przyszedł i obdarzył nas zdolnością rozumu, abyśmy poznawali Prawdziwego. Jesteśmy w prawdziwym Bogu, w Synu Jego, Jezusie Chrystusie. On zaś jest prawdziwym Bogiem i Życiem wiecznym."
  Kolejny werset który jest bardzo popularny dla osób wierzących w trójce bądź jedność bóstwa Ojca i Syna. Werset ten w odpisie greckim to ciąg kilkudziesięciu słów z zaimkami, spójnikami, przyimkami jednym słowem doskonała okazją by przetłumaczyć go w taki sposób aby potwierdzał on że Chrystus jest tym prawdziwym Bogiem. Werset ten czytany w tej formie jest bardzo nie zrozumiały, poza tym musimy pamiętać że 5 rozdział tego listu to ten rozdział w którym próbowano dodać fałszywe słowa: " Trzej bowiem świadczą w niebie: Ojciec, Słowo i Duch Święty, a Ci trzej jedno są." w związku z czym rozdział tego listu stał się miejscem najczęstszych manipulacji ze strony trynitarian. Piszę o tym dlatego iż werset ten jest po prostu źle tłumaczony. Spójrzmy jak tłumaczy go Biblia Warszawsko-Praska:
 " Wiemy także, iż Syn Boży przyszedł i dał nam rozum, abyśmy mogli poznać Prawdziwego [Boga]. Trwamy bowiem w prawdziwym Bogu przez Syna Jego Jezusa Chrystusa. Jest to Bóg Prawdziwy, Żywy i Wieczny."
Dlaczego ten werset jest prawidłowo tłumaczony? Przeanalizujmy sam werset. Dowiadujemy się z niego że Syn Boży pomógł nam poznać Prawdziwego Boga dlatego trwamy w Prawdziwym przez Syna gdyż Syn jest powodem tego że mogliśmy zrozumieć jaki jest Prawdziwy Bóg. Kontekst rozdziału i wersety z Ewangelii potwierdzają to i są spójne ze słowami Biblii Warszawsko-Praskiej. Natomiast z innych przekładów wynika sprzeczność z innymi wersetami biblijnymi.
 Ew. Jana 17:3 

"A to jest życie wieczne: aby znali Ciebie, jedynego prawdziwego Boga, oraz Tego, którego posłałeś, Jezusa Chrystusa."
Ew. Jana 17:25  

"Ojcze sprawiedliwy! Świat Ciebie nie poznał, lecz Ja Ciebie poznałem i oni poznali, żeś Ty Mnie posłał."

Ew. Jana 17:7,8 

"Teraz poznali, że wszystko, cokolwiek Mi dałeś, pochodzi od Ciebie. (8) Słowa bowiem, które Mi powierzyłeś, im przekazałem, a oni je przyjęli i prawdziwie poznali, że od Ciebie wyszedłem, oraz uwierzyli, żeś Ty Mnie posłał."

Ew. Jana 8:26,27

"Wiele mam o was do powiedzenia i do sądzenia. Ale Ten, który Mnie posłał jest prawdziwy, a Ja mówię wobec świata to, co usłyszałem od Niego. (27) A oni nie pojęli, że im mówił o Ojcu."

 Według powyższych wersetów Syn daje poznać ludziom Ojca jako prawdziwego Boga a gdyby werset z 1 Listu Jana 5:20 mówił o Jezusie jak o Bogu prawdziwym to wówczas słowa te nie byłyby zgodne z pozostałymi wersetami z Ewangelii. W związku z czym werset z przekładu Warszawsko-Praskiego jest najbliższy prawdy. 
Wymieniając te wszystkie fragmenty biblii jako rzekome dowody na to iż Chrystus jest Bogiem zauważyłem pewną analogię, mianowicie że większość z nich kolokwialnie mówiąc "wychodzi z pod pióra" apostoła Jana. Ewangelia, listy i Apokalipsa były spisywane pod koniec I wieku, w czasie kiedy na świecie nie było już apostołów i królowała filozofia boskiego Logosu - siły która stworzyła świat i to odizolowanej od Boga. Styl pisarski Ewangelii Jana również odbiega od pozostałych ewangelii do tego stopnia iż niektórzy bibliści sądzą że za ostateczną formą tej księgi mógłby kryć się ktoś inny niż Jan. Tym samym należy z ostrożnością badać słowa z tej ewangelii a wersety przesiewać przez " filtr prawdy" jakim jest całe Pismo Święte.

                                 Wersety przeciw

 A jak wyglądają fragmenty Pisma które są w opozycji do powyższych dogmatów? Czy też są niezrozumiałe albo nie są spójne z całą biblią? Zachęcam wszystkich aby sami ocenili i porównali klarowność i przejrzystość tych wersetów:

1 List do Koryntian 8:4-6 (BT)
Zatem jeśli chodzi o spożywanie pokarmów, które już były bożkom złożone na ofiarę, wiemy dobrze, że nie ma na świecie ani żadnych bożków, ani żadnego boga, prócz Boga jedynego(5) A choćby byli na niebie i na ziemi tak zwani bogowie - jest zresztą mnóstwo takich bogów i panów - (6) dla nas istnieje tylko jeden Bóg, Ojciec, od którego wszystko pochodzi i dla którego my istniejemy, oraz jeden Pan, Jezus Chrystus, przez którego wszystko się stało i dzięki któremu także my jesteśmy."
 Kontekst tego wersetu nie pozostawia żadnych wątpliwości; istnieje jeden Bóg Ojciec a nie jeden Bóg który jest Ojcem i Synem. Werset ten oddziela te dwie osoby mówi wyraźnie jedynym Bogiem jest Ojciec a Panem jest Jahszua. Pozostała część biblii jest również spójna z tymi informacjami. O to kilka z nich:

Izajasza 45:5(BP)
" Jam jest Jahwe i nie ma innego, po za mną - nie ma Boga! Ja cię przepaszę, chociaż mnie nie znałeś."

Powtórzonego Prawa 6:4 (BP)
" Słuchaj Izraelu! Jahwe jest naszym Bogiem, Jahwe jedyny!"

Marka 12:29 (BT)
Jezus odpowiedział: Pierwsze jest: Słuchaj, Izraelu, Pan Bóg nasz, Pan jest jeden."
Werset powyżej mówi o sytuacji kiedy jeden z uczonych w piśmie pyta się Jahszuy które przykazanie jest pierwsze ze wszystkich przykazań. Chrystus odpowiada dosłownie cytatem że Jahwe jest jedynym Bogiem, gdyż tak brzmi dosłownie po hebrajsku te przykazanie potwierdzając że jest tylko jeden Bóg Jego Ojciec.

Efezjan 4:5,6 (BT)
"Jeden jest Pan, jedna wiara, jeden chrzest. (6) Jeden jest Bóg i Ojciec wszystkich, który [jest i działa] ponad wszystkimi, przez wszystkich i we wszystkich."
Kolejny werset wyraźnie podkreślający że jest jeden Bóg Ojciec a ty samym zachowujący spójność z całym Pismem.

Ew. Jana14:28 (BT)
Słyszeliście, że wam powiedziałem: Odchodzę i przyjdę znów do was. Gdybyście Mnie miłowali, rozradowalibyście się, że idę do Ojca, bo Ojciec większy jest ode Mnie."
Powyższe słowa wypowiada sam Jahszua i potwierdza dobitnie że Ojciec większy jest niż On, zatem obala pogląd na "współistotność Ojca i Syna" czyli że są sobie równi. Kolejny fragment biblii potwierdza to.

Filipian 2:6 ( BT)
On, istniejąc w postaci Bożej, nie skorzystał ze sposobności, aby na równi być z Bogiem,"

Izajasza 42:1 (BT)
"Oto mój Sługa, którego podtrzymuję. Wybrany mój, w którym mam upodobanie. Sprawiłem, że Duch mój na Nim spoczął; On przyniesie narodom Prawo."
 Powyższy werset proroczo mówi o Chrystusie jako o słudze Boga, tym samym po raz kolejny potwierdzając że Syn jest podporządkowany Ojcu a zatem nie może być równy.

Ew. Jana 20:17 (BW)
"Rzekł do niej Jezus: Nie zatrzymuj Mnie, jeszcze bowiem nie wstąpiłem do Ojca. Natomiast udaj się do moich bracii powiedz im: Wstępuję do Ojca mego i Ojca waszego oraz do Boga mego i Boga waszego."
Sam Jahszua wskazuję że udaje się do swojego Boga który jest też naszym Bogiem.

Ew. Marka 13:32 (UBG)
" Lecz o tym dniu i godzinie nikt nie wie, ani aniołowie którzy są w niebie, ani Syn, tylko Ojciec."
Jeśli Ojciec i Syn są tym samym Bogiem to Syn wiedziałby o wszystkim co wie Ojciec, jednakże ze słów tych wynika niezaprzeczalnie że Ojciec i Syn są dwoma odrębnymi Istotami, Osobami i jeżeli Bóg jest wszechwiedzący to Chrystus nie może nim być gdyż jak sam potwierdza nie wie kiedy nastąpi ten dzień.

Ew. Mateusza 20:23 (BT)
On rzekł do nich: Kielich mój pić będziecie. Nie do Mnie jednak należy dać miejsce po mojej stronie prawej i lewej, ale [dostanie się ono] tym, dla których mój Ojciec je przygotował."
 Powyższy werset potwierdza że to Ojciec jest Wszechwładny i do niego należy przygotowywanie miejsc w królestwie a Syn nie decyduje, więc następny dowód na to że Jahszua nie jest Bogiem.

1 Tymoteusza 2:5 (BP)
" Bo jeden jest Bóg, jeden też pośrednik między Bogiem a ludźmi, człowiek - Chrystus Jezus."
 Kolejne słowa których nie trzeba nawet komentować gdyż w sposób zrozumiały potwierdzają iż jest jeden a nie dwóch czy trzech Bogów a Chrystus - człowiek jest pośrednikiem między nami ludźmi a Bogiem.

Mateusza 6:6-9 (BT)
Ty zaś, gdy chcesz się modlić, wejdź do swej izdebki, zamknij drzwi i módl się do Ojca twego, który jest w ukryciu. A Ojciec twój, który widzi w ukryciu, odda tobie. (7) Na modlitwie nie bądźcie gadatliwi jak poganie. Oni myślą, że przez wzgląd na swe wielomówstwo będą wysłuchani. (8) Nie bądźcie podobni do nich! Albowiem wie Ojciec wasz, czego wam potrzeba, wpierw zanim Go poprosicie. Wy zatem tak się módlcie(9) Ojcze nasz, który jesteś w niebie, niech się święci imię Twoje!" 
Chciałem poruszyć również kwestie modlenia się, gdyż tak zwani biblijnie wierzący do których ja się też zaliczam, modlą się często do naszego Pana Jahszuy i pomijają często Boga. Zwracają się bezpośrednio do Syna mówiąc iż Chrystus dostał wszelkie insygnia władzy i dlatego można modlić się bezpośrednio do Niego. Nie ma to absolutnie potwierdzenia w biblii i sam Jahszua jak widać w wyżej wymienionym wersecie wskazuje iż trzeba modlić się do Ojca. W listach apostolskich czytamy aby Bogu dziękować (1 Kor. 15:57, Marka 14:23, Filipian 4:6) i prosić Boga w Imię Naszego Pana Jahszuy (Ew. Jana 16:23,24) dlatego że jest pośrednikiem między nami a Bogiem (1 Tym. 2:5) i arcykapłanem który wstawia się za nami u Boga (Hebr. 7:24-26, 9:23-25). Próbą przemycenia do biblii takiego fałszywego poglądu jest fragment z Dziejów Apostolskich 7:59 o którym wspomniałem wcześniej w innym poście.  np.: Przekład Dosłowny Dziejów Apostolskich 7:59:" I kamienowali Szczepana, wzywającego imienia [Pana] i mówiącego: Panie Jezu, przyjmij mego ducha" natomiast Uwspółcześniona Biblia Gdańska ten sam werset oddaje tak: "Tak kamienowali Szczepana, modlącego się tymi słowy: Panie Jezu, przyjmij mojego ducha." Między słowem modlić a wzywać imienia jest bardzo znacząca różnica dlatego że to jedyny fragment z całej biblii mówiący że można modlić się do Jezusa a wszystkie inne mówią że tylko do Boga Ojca możemy się modlić. Zarówno prorocy, apostołowie i sam Syn Boży modlili się do Ojca. W powyższym wersecie jest użyte greckie słowo epikalumenon a w reszcie wersetów tego samego przekładu nowego testamentu gdzie występuje słowo modlić się jest użyte słowo proseuchomenos. W związku z tym widzimy jak kopiści zmanipulowali werset aby tym samym udowodnić że można modlić się do Jahszuy, tym samym wylali fundament do poglądu że Chrystus jest Bogiem.

Rzymian 10:9 (BT)
Jeżeli więc ustami swoimi wyznasz, że Jezus jest Panem, i w sercu swoim uwierzysz, że Bóg Go wskrzesił z martwych - osiągniesz zbawienie."
Kolejny przykład uderzający w pogląd aby Chrystus był Bogiem. Słowa te potwierdzają że Jahszua jest Panem którego Bóg wskrzesił z martwych. Więc Jahszua sam siebie nie mógł wskrzesić a po za tym czy Bóg może umrzeć? Słowa biblii nie pozostawiają wątpliwości 1 List do Tymoteusza 1:17:

"A Królowi wieków nieśmiertelnemu, niewidzialnemu, Bogu samemu - cześć i chwała na wieki wieków! Amen."
 Ilość wersetów które obalają pogląd aby Jahszua był Bogiem jest tak ogromna a klarowność i przejrzystość jest na takim poziomie że gdyby dziecko które dopiero nauczyło się czytać w odpowiedzi na pytanie czy Chrystus jest Bogiem nie musiałoby nic tłumaczyć a przeczytać i wszystko by było jasne bo nawet dziecko rozumie jak wygląda relacja Ojca z Synem. Dlatego że Bóg Swoje Słowo pisane dał ludziom aby zrozumieli i poznali Go oraz Syna Jego a nie głowili się jak pojąć jego Istotę. Ci którzy próbują na siłę w udowodnić poglądy które są przedmiotem tego postu są jak ludzie o których pisał król Salomon ( Koheleta 7:29)

" Spójrz to tylko odkryłem, Bóg stworzył człowieka prostym, lecz oni sami wdali się w rozliczne dociekania."
oraz (Koheleta 12:12)

" I ponadto jeszcze, synu mój, pamiętaj: tworzeniu ksiąg wielu nie ma końca, a ciągłe rozważania powodują zmęczenia ciała"

Dlatego więc bracia i siostry nie próbujmy zrozumieć czegoś co Bóg przeznaczył dla człowieka prostego. Stańmy się jak te dzieci o których mówił nam nasz Pan Jahszua (Mat. 8:2,3), są co prawda sprawy okryte tajemnicą jak proroctwa, symbole czy przypowieści i o nich Bóg mówi otwarcie że będą odsłonięte pod koniec dni lecz sam Stwórca wszystkiego nie jest tajemnicą i chcę abyśmy zbliżyli się do niego, dlatego zesłał Syna Swego który nam to ułatwił.  
 Czy Duch Święty jest Bogiem?

Jeśli chodzi o kwestię Ducha Świętego to warto zauważyć że według ankiet prawie połowa wiernych którzy wierzą w trójcę nie uznaję Ducha Świętego za Boga. Pewnie dlatego że nie ma żadnych wersetów w biblii mówiących że Duch jest Bogiem. W przypadku Jahszuy mieliśmy do czynienia z próbami wstawienia takich wersetów ale w tym przypadku nie spotykamy się z takimi próbami. Spory natomiast są częste jeśli chodzi o określenie czy Duch Święty jest osobą z którą charakteryzują własne uczucia i myśli. Odpowiedzi są bardzo wymowne jeśli chodzi o Pismo Święte więc zacznę od tego że ludzie byli napełnieni Duchem i to w postaci ognia.

 Dzieje Apostolskie 2:2-4:

" Nagle dał się słyszeć z nieba szum, jakby uderzenie gwałtownego wiatru, i napełnił cały dom, w którym przebywali. (3) Ukazały się im też języki jakby z ognia, które się rozdzieliły, i na każdym z nich spoczął jeden. (4) I wszyscy zostali napełnieni Duchem Świętym, i zaczęli mówić obcymi językami, tak jak im Duch pozwalał mówić."
Bóg mówi że wyleje Duch Swego na ludzi:

Joela 3:1,2, Dz. Ap. 2:17,18:

 "I wyleję potem Ducha mego na wszelkie ciało, a synowie wasi i córki wasze prorokować będą, starcy wasi będą śnili, a młodzieńcy wasi będą mieli widzenia. (2) Nawet na niewolników i niewolnice wyleję Ducha mego w owych dniach"

Duch również zstąpił na Jahszue w formie gołębicy kiedy został ochrzczony:

Mateusza 3:16:

"A gdy Jezus został ochrzczony, natychmiast wyszedł z wody. A oto otworzyły Mu się niebiosa i ujrzał Ducha Bożego zstępującego jak gołębicę i przychodzącego na Niego."

Z powyższych wersetów wynika że Duch Święty nie jest nigdy ukazywany jako osoba, widzimy również że jest podzielny na kilka a nawet kilka tysięcy osób, ponadto apostoł Piotr mówi w Dziejach Apostolskich 10:47:

"Wtedy odezwał się Piotr: Któż może odmówić chrztu tym, którzy otrzymali Ducha Świętego tak samo jak my?"

A zatem widzimy że można otrzymać Ducha od Boga, dlatego że Duch Święty to nie osoba lecz moc, energia, siła Boża która może oddziaływać na ludzi oraz którą Bóg posługiwał się do stwarzania. Duch nazywany jest również tchnieniem Bożym ( Hioba 33:4). Duch Boży nie ma imienia jak jest to w przypadku Boga i Syna Bożego. Wielu trynitarian upiera się przy poglądzie że skoro o Duchu Świętym jest napisane że ma cechy osobowe takie jak smutek (Efezjan 4:30) lub że "mówi" ( Obj. 2:7) więc jeśli można go zasmucić to znaczy że jest osobą. Jeśli tak to osobą powinniśmy też nazwać miłość bo jak czytamy w 13tym rozdziale 1 Listu do Koryntian: "Miłość nie zazdrości, nie szuka poklasku, nie unosi się pychą". Również kamienie wykazują cechy osobowe bo według relacji Łukasza i słów Chrystusa "krzyczą". Z kolei ze słów Księgi Rodzaju 4:10: "krew woła głośno", widzimy zatem że te argumenty nie są zasadne. Największym dowodem na to że Duch nie jest osobą i Bogiem jest wizja tronu Bożego dana Janowi.

  • Objawienia 4:2
"Doznałem natychmiast zachwycenia: A oto w niebie stał tron i na tronie [ktoś] zasiadał. (3) A Zasiadający był podobny z wyglądu do jaspisu i do krwawnika, a tęcza dokoła tronu - podobna z wyglądu do szmaragdu."

  • Objawienia 5:6
" I ujrzałem między tronem z czworgiem Zwierząt a kręgiem Starców stojącego Baranka, jakby zabitego, a miał siedem rogów i siedmioro oczu, którymi jest siedem Duchów Boga wysłanych na całą ziemię"

Z opisu powyżej jasno i dobitnie wynika że na tronie zasiada Bóg oraz widzimy baranka czyli Jahszue a nie ma nigdzie osoby Ducha Świętego co z resztą potwierdza inny fragment biblii.

  • Dzieje Apostolskie 7:55,56
"A on pełen Ducha Świętego patrzył w niebo i ujrzał chwałę Bożą i Jezusa, stojącego po prawicy Boga. (56) I rzekł: Widzę niebo otwarte i Syna Człowieczego, stojącego po prawicy Boga."

Słowa Szczepana są tak wymowne i klarowne że nie wymagają tłumaczenia. Jednakże kopiści i tłumacze również próbowali przy nadarzających się okazjach manipulować tekstem tak aby chociaż przemycić informację że mamy modlić się do Ducha Świętego.

  • Efezjan 6:18 Biblia Poznańska
"Przy wszelkiej sposobności, w każdej prośbie o pomoc módlcie się do Ducha [Świętego]. I tak czuwajcie z całą wytrwałością w modlitwie błagalnej z wszystkich świętych."

  • Biblia Tysiąclecia
"wśród wszelakiej modlitwy i błagania. Przy każdej sposobności módlcie się w Duchu! Nad tym właśnie czuwajcie z całą usilnością i proście za wszystkich świętych"

  •  Biblia Warszawsko-Praska
"Módlcie się z resztą nieustannie, poddając się działaniu Ducha [Świętego]. Bądźcie bardzo czujni i módlcie się za wszystkich wiernych."

  Przykład z 1 Listu Jana 5:7 w Biblii Gdańskiej który omawiany był wcześniej również jest rozpaczliwą próbą stworzenia dowodu na to że Duch Święty to trzecia osoba trójcy.

  Dowodów na bezzasadność i nielogiczność dogmatu trójcy czy jedności bóstwa jest cały ogrom i są one bardzo jasno przedstawione. Dodałbym jeszcze że usunięcie Imienia Boga i zamiana Jego na Pan była mistrzowskim ruchem ojców Kościoła gdyż jak wiemy Jahszua został ustanowiony Panem nas wszystkich przez Ojca i czytając w pismach hebrajskich o Bogu jak o Panu czytelnik ma wrażenie że pismo mówi o Chrystusie że to właśnie On jest tym Panem ze starego testamentu. Ja dodałbym jeszcze drodzy bracia i siostry; jeśli ktoś mieni się naśladowcą Jezusa to powinien brać z Niego przykład. Nasz Nauczyciel przez całą swoją działalność opisaną w ewangeliach kilkadziesiąt razy wskazywał na Ojca że jest mu oddany, uległy, pokorny i wszystkie prawdy które nam przekazał nie pochodzą od Niego samego lecz od Ojca, wielokrotnie podkreślał że dobry jest tylko Bóg, że mądrość Jego pochodzi od Ojca, ukorzył się i przez całe życie wskazywał że wykonuję wolę Boga więc jeśli chcesz nazywać się uczniem naszego Pana Jahszuy to powinieneś/aś zacząć uznawać jedynego Prawdziwego Boga Ojca i święcić Jego Imię - Jahwe, tak jak robił to nasz Mistrz.

  Chwała Bogu Jahwe i chwała Panu Naszemu Jahszule!

1 komentarz:

50. Z deszczu pod rynnę

  Wielu opuszczając szeregi KRK porzuca bałwochwalstwo, naukę o czyśćcu i kult maryjny itp. sądząc że to wystarczy do zbawienia. Lecz prawda...