O mnie

Kontakt do mnie dobraewangelia@wp.pl. oraz fcb Kefas Ewediel

piątek, 4 lutego 2022

9. Sabat. Dieta biblijna.

 Dieta biblijna


 Jako niedoszły Świadek Jehowy nie zwracałem uwagi na to co jem gdyż uczono nas że Prawo Mojżeszowe na które składa się z kilkuset przepisów nie obowiązywało bo Chrystus unieważnił te przepisy. Oczywiście uczono nas abyśmy dbali o nasze ciała i zdrowo się odżywiali i nie nadużywali alkoholu i odrzucali wszystko co z ma zły  wpływ na nasze zdrowie. Spotkałem się jednak z opinią iż dieta biblijna nadal obowiązuje i powinniśmy nie spożywać zwierząt nieczystych wymienionych w biblii. Wiedziałem o całym mnóstwie praw które Bóg dał narodowi izraelskiemu i myślałem że to już nie obowiązywało. Chcę wykonywać wolę Boga i musiałem to sprawdzić bo chcę być posłuszny Ojcu w niebie. Wiedziałem że badając wersety dotyczące pokarmów muszę zbadać ich kontekst i sprawdzać wszystko po kolei. Teraz mam swój pogląd na to i wynika to z analizy wersetów biblijnych i chciałbym podzielić się z tym gdyż jest to temat który dzieli wielu ludzi a nie powinno tak być.

  • 1 Koryntian 10:25-31
" Wszystko, co się sprzedaje w jatkach, jedzcie, o nic nie pytając dla spokoju sumienia; (26) albowiem Pańska jest ziemia i to, co ją wypełnia. (27) A jeśli was kto z niewiernych zaprosi, a chcecie pójść, jedzcie wszystko, co wam podadzą, o nic nie pytając dla spokoju sumienia. (28) A jeśliby wam ktoś powiedział: To jest mięso złożone w ofierze bałwanom, nie jedzcie przez wzgląd na onego, który na to wskazał, i dla spokoju sumienia; (29) mówię zaś nie o twoim sumieniu, lecz o sumieniu bliźniego; bo dlaczegóż by moja wolność miała być sądzona przez cudze sumienie?"

Z powyższego wersetu wynika że wszelkie pokarmy które można było znaleźć w jatkach możemy spożywać nie pytając co to za pokarm. Ponadto jeśli np. nasi znajomi zaprosiliby nas do siebie i podali coś do jedzenia to możemy jeść wszystko i nie musimy dociekać czy to jest np. potrawa z mięsa dzika czy bażanta dla spokoju sumienia. Ale jest wyjątek i o tym wyjątku jest wspomniane w innych fragmentach pisma do których wrócimy. Mianowicie jeśli ktoś was uprzedzi że jest to ofiarowane czyli ma związek z kultem jakiegoś bożka np. ktoś zaprosi was na śniadanie wielkanocne i poczęstuje jajkiem i powie że to tak zwana święconka to odmówcie przez wzgląd na tych co wam to oferują. Gdyż wtedy pokazujemy innym iż nie możemy tego zrobić bo jest to związane z czcią bożków. Sprawdźmy kontekst tych wersetów jak pięknie nam to wyjaśnia.

  • 1 Koryntian 10:14-21
"Przeto, najmilsi moi, uciekajcie od bałwochwalstwa. (15) Przemawiam jak do rozsądnych: Rozsądźcie sami, co mówię. (16) Kielich błogosławieństwa, który błogosławimy, czyż nie jest społecznością krwi Chrystusowej? Chleb, który łamiemy, czyż nie jest społecznością ciała Chrystusowego? (17) Ponieważ jest jeden chleb, my, ilu nas jest, stanowimy jedno ciało, wszyscy bowiem jesteśmy uczestnikami jednego chleba. (18) Patrzcie na Izraela według ciała; czyż ci, którzy spożywają ofiary, nie są uczestnikami ołtarza? (19) Cóż tedy chcę powiedzieć? Czy to, że mięso składane w ofierze bałwanom, jest czymś więcej niż mięsem? Albo że bożek jest czymś więcej niż bałwanem? (20) Nie, chcę powiedzieć, że to, co składają w ofierze, ofiarują demonom, a nie Bogu; ja zaś nie chcę, abyście mieli społeczność z demonami. (21) Nie możecie pić kielicha Pańskiego i kielicha demonów; nie możecie być uczestnikami stołu Pańskiego i stołu demonów."

Kontekst tych wersetów mówi nam że te jajko samo w sobie nie jest czymś zakazanym i jest takim samym jakiem jak każde inne ale staję się poprzez powiązanie jego z jakimś kultem nie czyste i nie powinniśmy jego spożywać gdyż jest to ofiara nie na cześć Boga lecz demonów. Następne wersety mówią:

  "A jeśli ja z dziękczynieniem coś spożywam, dlaczego mają mi złorzeczyć za to, za co ja dziękuję? (31) A więc: Czy jecie, czy pijecie, czy cokolwiek czynicie, wszystko czyńcie na chwałę Bożą."

Kolejne wersety pokazują dobitnie iż samo picie i jedzenie nie jest czymś wielkiej wagi jeśli robimy to na chwałę Bożą i za to składamy dziękczynienia Bogu. Oczywiście biblia mówi aby nie dopuszczać do obżarstwa i pijaństwa ( Rzym.13:13, Łukasza 21:34, Mądrości Syracha 31:27,28).

  •  Rzymian 14
"A słabego w wierze przyjmujcie, nie wdając się w ocenę jego poglądów. (2) Jeden wierzy, że może jeść wszystko, słaby zaś jarzynę jada. (3) Niechże ten, kto je, nie pogardza tym, który nie je, a kto nie je, niech nie osądza tego, który je; albowiem Bóg go przyjął. (4) Kimże ty jesteś, że osądzasz cudzego sługę? Czy stoi, czy pada, do pana swego należy; ostoi się jednak, bo Pan ma moc podtrzymać go."

Powyższe słowa wskazują że nie należy osądzać bądź pogardzać kimś kto np. jest wegetarianinem albo tym który je mięso. Dodatkowo należy zwrócić uwagę że list skierowany jest do Rzymian a więc do pogan którzy nie znali nawet takiego terminu "zwierzęta czyste i nieczyste". 

"(12) Tak więc każdy z nas za samego siebie zda sprawę Bogu. (13) Przeto nie osądzajmy już jedni drugich, ale raczej baczcie, aby nie dawać bratu powodu do upadku lub zgorszenia. (14) Wiem i jestem przekonany w Panu Jezusie, że nie ma niczego, co by samo w sobie było nieczyste; nieczyste jest jedynie dla tego, kto je za nieczyste uważa."

Kolejne wersety dotyczące pokarmów mówią nam i są potwierdzeniem słów z listu do Koryntian że nie ma niczego co by samo w sobie było nieczyste ale nieczyste jest w tedy kiedy ktoś sam uważa to za nieczyste. Bacząc abyśmy nie dali powodu do upadku lub zgorszenia. Czyli jeśli jakiś brat byłby u mnie na gościnie i wiedziałbym że nie jada pewnych potraw lub nie piję alkoholu np. to bym mu tego nie podał jako poczęstunek.

"(15) Jeżeli zaś z powodu pokarmu trapi się twój brat, to już nie postępujesz zgodnie z miłością; nie zatracaj przez swój pokarm tego, za którego Chrystus umarł. (16) Niechże tedy to, co jest dobrem waszym, nie będzie powodem do bluźnierstwa."

Następne wersety 14tego rozdziału znów kładą nacisk na tych którzy zasmucają swoich braci stanowiskiem w sprawie pokarmów bo tak to tłumaczy Biblia Tysiąclecia i tym samym nie postępują już zgodnie z miłością. 13 rozdział 10 werset omawianego listu potwierdza te słowa.

" Miłość nie wyrządza zła bliźniemu. Przeto miłość jest doskonałym wypełnieniem Prawa."

"(17) Bo królestwo Boże to nie sprawa tego, co się je i pije, ale to sprawiedliwość, pokój i radość w Duchu Świętym. (18) A kto w taki sposób służy Chrystusowi, ten podoba się Bogu i ma uznanie u ludzi. (19) Starajmy się więc o to, co służy sprawie pokoju i wzajemnemu zbudowaniu. (20) Nie burz dzieła Bożego ze względu na pokarmy. Wprawdzie każda rzecz jest czysta, stałaby się jednak zła, jeśliby człowiek spożywając ją, dawał przez to zgorszenie."

Powyższe wersety wskazują jakie miejsce w Królestwie Bożym zajmuje kwestia picia i jedzenia. Każda rzecz jest czysta a staję się zła wówczas wtedy kiedy człowiek spożywając ją dawał przez to zgorszenie. Np. picie alkoholu bez umiaru i spożywanie pokarmu w nadmiarze może sprawić że człowiek który tego się dopuszcza budzi złe myśli u innych i buduję tym samym zła opinię o sobie. Natomiast człowiek który ten sam alkohol wypije z odpowiednią dozą i w odpowiednim czasie nie staję się powodem do gorszenia innych.

  • 1 Tymoteusza 4:1-5
" Duch zaś otwarcie mówi, że w czasach ostatnich niektórzy odpadną od wiary, skłaniając się ku duchom zwodniczym i ku naukom demonów. (2) [Stanie się to] przez takich, którzy obłudnie kłamią, mają własne sumienie napiętnowane. (3) Zabraniają oni wchodzić w związki małżeńskie, [nakazują] powstrzymywać się od pokarmów, które Bóg stworzył, aby je przyjmowali z dziękczynieniem wierzący i ci, którzy poznali prawdę(4) Ponieważ wszystko, co Bóg stworzył, jest dobre, i niczego, co jest spożywane z dziękczynieniem, nie należy odrzucać. (5) Staje się bowiem poświęcone przez słowo Boże i przez modlitwę."

Fragment z Tymoteusza nie tylko wskazuje na pokarmy ale również na to że w dniach ostatnich powstaną pewni ludzie którzy będą zabraniać zawierania małżeństw i przyjmowania pokarmów. Niektórzy twierdzą że pokarmami nigdy niebyły zwierzęta nieczyste i tak należy to rozumieć lecz dalsze słowo nawiązujące do pokarmów mówią że wszystko co Bóg stworzył jest dobre a nie wszystko co czyste. Tym bardziej że słowa powyższego listu kierowane są do pogan w Tesalonice którzy poznali prawdę i wierzących a nie do żydów.

  • Kolosan 2:16-23
" Niechaj więc nikt o was nie wydaje sądu co do jedzenia i picia bądź w sprawie święta czy nowiu, czy szabatu. (17) Są to tylko cienie spraw przyszłych, a rzeczywistość należy do Chrystusa. (18) Niechaj was nikt nie odsądza od nagrody, zamiłowany w uniżaniu siebie i przesadnej czci aniołów, zgłębiając to, co ujrzał. Taki, nadęty bez powodu zmysłowym swym sposobem myślenia, (19) nie trzyma się mocno Głowy - /Tego/, z którego całe Ciało, zaopatrywane i utrzymywane w całości dzięki wiążącym połączeniom członków, rośnie Bożym wzrostem. (20) Jeśli razem z Chrystusem umarliście dla żywiołów świata, dlaczego - jak gdyby żyjąc /jeszcze/ w świecie - dajecie sobie narzucać nakazy: (21) Nie bierz ani nie kosztuj, ani nie dotykaj ... ,! (22) A przecież wszystko to są rzeczy /przeznaczone/ do zniszczenia przez spożycie - /przepisy/ według nakazów i nauk ludzkich. (23) Przepisy te mają pozór mądrości dzięki kultowi własnego pomysłu, uniżaniu siebie i nieoszczędzaniu ciała, nie dzięki okazywaniu jakiejś wyrozumiałości dla zaspokojenia ciała /grzesznego/."

 Z kontekstu tych słów również wynika że obrzezani jesteśmy nie w ciele ale w Chrystusie a więc nie powinniśmy poprzez umartwianie swojego ciała nie spożywaniem pokarmów oznaczonych w Prawie Mojżeszowym jako nieczyste upatrywać tym samym wypełnienie Prawa Bożego dlatego że Prawo Boże to dekalog opierający się na miłości a te wszystkie aspekty żywieniowe dotyczą cielesności natomiast są one cieniem spraw przyszłych a ciało (σῶμα τοῦ Χριστοῦ) należy do Chrystusa jak mówi nam grecki tekst.

  • Dzieje Apostolskie 15:19,20
"Dlatego ja sądzę, że nie należy nakładać ciężarów na pogan, nawracających się do Boga, (20) lecz napisać im, aby się wstrzymali od pokarmów ofiarowanych bożkom, od nierządu, od tego, co uduszone, i od krwi."

Powyższe słowa wypowiada apostoł Jakub i mówi o czterech zaleceniach dla pogan których mają się trzymać jako rzeczy konieczne. Wielu badaczy pisma wysuwa tutaj wniosek że skoro te cztery zalecenia mają obowiązywać to co z resztą innych praw jak mordowanie, kradzież. Jednakże kontekst wersetu i właściwie cały rozdział rozwiewa wszelkie wątpliwości. Przeanalizujemy cały rozdział na wypadek gdyby ktoś zarzucał że są to wersety wyrwane z kontekstu.

"(1) Niektórzy przybysze z Judei nauczali braci: Jeżeli się nie poddacie obrzezaniu według zwyczaju Mojżeszowego, nie możecie być zbawieni(2) Kiedy doszło do niemałych sporów i zatargów między nimi a Pawłem i Barnabą, postanowiono, że Paweł i Barnaba, i jeszcze kilku spośród nich uda się w sprawie tego sporu do Jerozolimy, do Apostołów i starszych. (3) Wysłani przez Kościół szli przez Fenicję i Samarię, sprawiając wielką radość braciom opowiadaniem o nawróceniu pogan."

Sytuacja którą opisuje 15 ty rozdział dotyczy nie pogan ogólnie a pogan nawróconych. Nawróconych na chrystianizm a nie judaizm. Dlatego że człowiek pochodzenia pogańskiego który chciał przejść na judaizm musiał się obrzezać według prawa aby spożywać paschalny posiłek i był traktowany jak prozelita którego obejmowało prawo Mojżeszowe. Natomiast tutaj spór dotyczył obrzezania braci w Chrystusie.

"(4) Kiedy przybyli do Jerozolimy, zostali przyjęci przez Kościół, Apostołów i starszych. Opowiedzieli też, jak wielkich rzeczy Bóg przez nich dokonał. (5) Lecz niektórzy nawróceni ze stronnictwa faryzeuszów oświadczyli: Trzeba ich obrzezać i zobowiązać do przestrzegania Prawa Mojżeszowego."

Tutaj znowu nawróceni faryzeusze naciskali aby inni z braci z pogan przestrzegali Prawo Mojżeszowe. 

"(6) Zebrali się więc Apostołowie i starsi, aby rozpatrzyć tę sprawę. (7) Po długiej wymianie zdań przemówił do nich Piotr: Wiecie, bracia, że Bóg już dawno wybrał mnie spośród was, aby z moich ust poganie usłyszeli słowa Ewangelii i uwierzyli. (8) Bóg, który zna serca, zaświadczył na ich korzyść, dając im Ducha Świętego tak samo jak nam. (9) Nie zrobił żadnej różnicy między nami a nimi, oczyszczając przez wiarę ich serca. (10) Dlaczego więc teraz Boga wystawiacie na próbę, wkładając na uczniów jarzmo, którego ani ojcowie nasi, ani my sami nie mieliśmy siły dźwigać. (11) Wierzymy przecież, że będziemy zbawieni przez łaskę Pana Jezusa tak samo jak oni."

Następnie przemawia Piotr który znowu potwierdza że chodzi o pogan którzy usłyszeli Ewangelię i uwierzyli. Zarzuca on innym spośród braci że Boga wystawiają na próbę ponieważ wkładają oni jarzmo którego ojcowie nasi ani oni sami nie zdołali udźwignąć czyli wymagają wypełniania przepisów Prawa ich ojców czyli Mojżeszowego.

"(12) Umilkli wszyscy, a potem słuchali opowiadania Barnaby i Pawła o tym, jak wielkich cudów i znaków dokonał Bóg przez nich wśród pogan. (13) A gdy i oni umilkli, zabrał głos Jakub i rzekł: Posłuchajcie mnie, bracia! (14) Szymon opowiedział, jak Bóg raczył wybrać sobie lud spośród pogan. (15) Zgadzają się z tym słowa Proroków, bo napisano: (16) Potem powrócę i odbuduję przybytek Dawida, który znajduje się w upadku. Odbuduję jego ruiny i wzniosę go, (17) aby pozostali ludzie szukali Pana i wszystkie narody, nad którymi wzywane jest imię moje - mówi Pan, który to sprawia. (18) To są [Jego] odwieczne wyroki. (19) Dlatego ja sądzę, że nie należy nakładać ciężarów na pogan, nawracających się do Boga, (20) lecz napisać im, aby się wstrzymali od pokarmów ofiarowanych bożkom, od nierządu, od tego, co uduszone, i od krwi."

Kolejne słowa Jakuba dotyczą nienakładania ciężarów i wiemy z kontekstu że chodzi o ciężary które ich ojcowie nie mogli unieść czyli przepisów Prawa Mojżeszowego. Z wyjątkiem tych czterech rzeczy wymienionych powyżej.

"(21) Z dawien dawna bowiem w każdym mieście są ludzie, którzy co szabat czytają Mojżesza i wykładają go w synagogach. (22) Wtedy Apostołowie i starsi wraz z całym Kościołem postanowili wybrać ludzi przodujących wśród braci: Judę, zwanego Barsabas, i Sylasa i wysłać do Antiochii razem z Barnabą i Pawłem. (23) Posłali przez nich pismo tej treści: Apostołowie i starsi bracia przesyłają pozdrowienie braciom pogańskiego pochodzenia w Antiochii, w Syrii i w Cylicji. (24) Ponieważ dowiedzieliśmy się, że niektórzy bez naszego upoważnienia wyszli od nas i zaniepokoili was naukami, siejąc zamęt w waszych duszach, (25) postanowiliśmy jednomyślnie wybrać mężów i wysłać razem z naszymi drogimi: Barnabą i Pawłem, (26) którzy dla imienia Pana naszego Jezusa Chrystusa poświęcili swe życie. (27) Wysyłamy więc Judę i Sylasa, którzy powtórzą wam ustnie to samo. (28) Postanowiliśmy bowiem, Duch Święty i my, nie nakładać na was żadnego ciężaru oprócz tego, co konieczne. (29) Powstrzymajcie się od ofiar składanych bożkom, od krwi, od tego, co uduszone, i od nierządu. Dobrze uczynicie, jeżeli powstrzymacie się od tego. Bywajcie zdrowi!"

Apostołowie dodatkowo w liście skierowanym do braci pogańskiego pochodzenia wskazują że niektórzy sieją zamęt bez ich upoważnienia naukami które niepokoją dusze braci z pogan i tak nałożono te cztery zalecenia które trzeba przestrzegać z Prawa ich ojców czyli Mojżeszowego. Wielokrotnie podkreślałem tutaj słowa z biblii że kierowano te zalecenia do braci w wierze opartej na Ewangelii o Chrystusie dlatego że ci bracia poganie znali nauki jakie głosił Chrystus. A jakie nauki znali? Jakie prawo głosił i wypełniał Syn Boży? Prawo miłości opartej na? Dekalogu czyli przykazaniach. I te znali i wiedzieli że trzeba je przestrzegać gdyż tak im głosili apostoł Paweł i Barnaba opowiadając o Chrystusie.

  • Mateusza 22:35-40
" a jeden z nich, uczony w Prawie, zapytał , wystawiając Go na próbę: (36) Nauczycielu, które przykazanie w Prawie jest największe? (37) On mu odpowiedział: Będziesz miłował Pana Boga swego całym swoim sercem, całą swoją duszą i całym swoim umysłem. (38) To jest największe i pierwsze przykazanie. (39) Drugie podobne jest do niego: Będziesz miłował swego bliźniego jak siebie samego. (40) Na tych dwóch przykazaniach opiera się całe Prawo i Prorocy."

  • Mateusza 7:12
" Wszystko więc, co byście chcieli, żeby wam ludzie czynili, i wy im czyńcie! Albowiem na tym polega Prawo i Prorocy."
  • Rzymian 13:8-10
" Nikomu nie bądźcie nic dłużni poza wzajemną miłością. Kto bowiem miłuje bliźniego, wypełnił Prawo. (9) Albowiem przykazania: Nie cudzołóż, nie zabijaj, nie kradnij, nie pożądaj, i wszystkie inne - streszczają się w tym nakazie: Miłuj bliźniego swego jak siebie samego. (10) Miłość nie wyrządza zła bliźniemu. Przeto miłość jest doskonałym wypełnieniem Prawa."

  • 2 Jana 1:4-6
"Uradowałem się bardzo, że między dziećmi twoimi znalazłem takie, które chodzą w prawdzie, jak przykazał nam Ojciec. (5) A teraz proszę cię, pani, abyśmy wzajemnie się miłowali, a nie podaję ci tego, jako nowego przykazania, lecz jako przykazanie, które mieliśmy od samego początku. (6) A to jest miłość, abyśmy postępowali według przykazań jego. Takie jest to przykazanie, które słyszeliście od początku, aby było zasadą waszego postępowania."

  • Efezjan 2:15
" pozbawił On mocy Prawo przykazań, wyrażone w zarządzeniach, aby z dwóch [rodzajów ludzi] stworzyć w sobie jednego nowego człowieka, wprowadzając pokój,"

  • 1 Jana 5:2,3
" Po tym poznajemy, że miłujemy dzieci Boże, gdy miłujemy Boga i wypełniamy Jego przykazania, (3) albowiem miłość względem Boga polega na spełnianiu Jego przykazań, a przykazania Jego nie są ciężkie."

 Syn Boży nie przyszedł po to tylko aby oddać swoje życie za nas ale również po to by wskazać jak należy wypełniać i rozumieć prawo. Faryzeusze zrobili z prawa Mojżeszowego powód do wywyższania sie przed narodami pogańskimi i chełpienia się brnąc w coraz większe ucieleśnianie przepisów. Wskazując przy tym jak bardzo są prawi we własnych tylko oczach, sztucznie ostentacyjnie i na pokaz wypełniają prawo a tak naprawdę jak powiedział Jahszua: "Biada wam, uczeni w Piśmie i faryzeusze, obłudnicy! Bo dbacie o czystość zewnętrznej strony kubka i misy, a wewnątrz pełne są zdzierstwa i niepowściągliwości.".

Wypełnianie przykazań polega na przestrzeganiu dekalogu o którym uczył Chrystus a te cztery zalecenia z Dziejów Apostolskich tyczą się przepisów Prawa Mojżeszowego. Dlaczego Bóg nie nakładał reszty z kilkuset przepisów Prawa Mojżeszowego? Literalny naród izraelski otrzymał od Naszego Boga ziemie obiecaną z wszystkimi bogactwami które dawała. Położenie geograficzne ziemi Kanaan sprzyjało uprawom i hodowli zwierząt. Dodatkowo Bóg błogosławił każdemu ze swojego ludu tak iż wypełniane tych przepisów było łatwe. Kiedy składano jedną owieczkę w ofierze to Bóg obdarowywał po dziesięciokrotnie więcej. I nie spożywanie zwierząt nieczystych nie było niczym trudnym w ziemi izraelskiej. Ale zmieniły się warunki. Izrael zawiódł jako naród wybrany i Bóg otworzył drogę zbawienia całemu światu. Świat jest duży i są miejsca gdzie wypełnianie przepisów Prawa Mojżeszowego było by ciężkie i właśnie dlatego zgodnie ze słowami z Dziejów Apostolskich Bóg nie nakłada żadnych ciężarów oprócz tych czterech z Prawa Mojżeszowego i oczywiście podstawy jaką są przykazania czyli dekalog (Obj. 12:17, 14:12) o którym uczył Chrystus i o których uczyli się poganie od apostołów.

Oczywiście że dobrze jest zdrowo się odżywiać i nie jeść mięsa pochodzącego z marketów i najlepiej samemu uprawiać ogród i mieć własną studnię i hodować własne zwierzęta ale pamiętajmy że jeśli ktoś ma takie warunki to nie może to być powód do stawiania się wyżej od innych bo dbamy o swoje ciała które dał nam Stwórca gdyż są osoby które wiążą ledwo koniec z końcem i nie stać ich na nic innego jak produkty z marketów. A jeśli ktoś uważa że spożywanie  zwierząt nieczystych niesie za sobą negatywne skutki upośledzające nasze zdrowie to niech ktoś odpowie mi, czy Bóg nie wiedział że w czasach w których żyjemy każda żywność nawet ta ze zwierząt czystych będzie skażona? Oczywiście że wiedział. Szatański system zatruwa nie tylko żywność ale i wodę i powietrze.













 Dlatego w swym wielkim miłosierdziu nie nakładał na nas ciężarów których byśmy mogli nie unieść. Jakże wymowne są tu słowa Chrystusa:

  • Mateusza 12:7
" Gdybyście zrozumieli, co znaczy: Chcę raczej miłosierdzia niż ofiary, nie potępialibyście niewinnych."

 

 Sabat

 Na początku wyjaśnijmy co to jest sabat albo szabat.
  • Wyjścia 20:8-11 (BWP)
" Pamiętaj o szabacie! Niech to będzie dla ciebie dzień święty. (9) Przez sześć dni wolno ci pracować i wykonywać wszystkie twoje prace. (10) Siódmy jednak dzień jest szabatem dla uczczenia Jahwe, Boga twojego. Żadnych prac nie będziecie w tym dniu wykonywali ani ty, ani twój syn, ani twoja córka, ani twój sługa, ani twoja służebnica, ani twoje bydło, ani cudzoziemiec mieszkający w obrębie twoich murów. (11) Jahwe bowiem przez sześć dni stwarzał niebo, ziemię, morze i wszystko, co one zawierają, a dnia siódmego odpoczywał. Dlatego zesłał Jahwe szczególne błogosławieństwo na dzień szabatu i uświęcił go."

Sabat jest dniem odpoczynku który ustanowił Bóg Jahwe abyśmy odpoczywali w ten uświęcony przez Boga dzień. A czym różni się przestrzeganie diety zwierząt czystych od sabatu? Dieta była zawarta w Prawie Mojżeszowym (Jozuego 8:30-35) a dzień sabatu należy do 10 przykazań, tak zwanego dekalogu. który obowiązuje nas wszystkich niezmiennie. Również Chrystus potwierdził to słowami oraz apostołowie:

  • Mateusza 19:16-20
"A oto podszedł do Niego pewien człowiek i zapytał: Nauczycielu, co dobrego mam czynić, aby otrzymać życie wieczne? (17) Odpowiedział mu: Dlaczego Mnie pytasz o dobro? Jeden tylko jest Dobry. A jeśli chcesz osiągnąć życie, zachowaj przykazania(18) Zapytał Go: Które? Jezus odpowiedział: Oto te: Nie zabijaj, nie cudzołóż, nie kradnij, nie zeznawaj fałszywie(19) czcij ojca i matkę oraz miłuj swego bliźniego, jak siebie samego(20) Odrzekł Mu młodzieniec: Przestrzegałem tego wszystkiego, czego mi jeszcze brakuje?"

Przykazania według Chrystusa to te same przykazania dekalogu, oparte na miłości do Boga i bliźniego widniejące na kamiennych tablicach. Również kolejne fragmenty pisma potwierdzają to: 

  • Objawienia 12:17
"Rozgniewał się tedy Smok na Niewiastę i odszedł, by rozpocząć walkę z pozostałymi jej potomkami, czyli z tymi, którzy strzegą przykazań Boga i zachowują świadectwo Jezusa."
  • Objawienia 14:12
" Tu się okaże wytrwanie świętych, którzy przestrzegają przykazań Bożych i wiary Jezusa."

Ponadto słowa z psalmu 111 werset 7 mówią jasno:

" Dzieła rąk jego są sprawiedliwe i trwałe, niezmienne są także przykazania Jego(8) Będą one trwać zawsze na wieki, bo są ustanowione w wierności i prawdzie"

Przykazania Boże są niezmienione i będą trwać na wieki. Jednakże niektórzy twierdzą że przykazania i prawo Mojżeszowe z całym mnóstwem przepisów w tym o diecie biblijnej są tym samym. Sprawdźmy co na to odpis oryginału:

Psalm 111:7 


 


  • Jozuego 8:20-32
" Wtedy też zbudował Jozue ołtarz dla Jahwe, Boga Izraela, na górze Ebal, (31) zgodnie z poleceniem, jakie sługa Jahwe, Mojżesz, dał synom Izraela, według tego, co jeszcze wcześniej zostało napisane w księdze Prawa Mojżesza: ołtarz z kamieni surowych, nie tkniętych żadnym żelazem. [Na tym ołtarzu] złożono ofiarę całopalenia dla uczczenia Jahwe; złożono także ofiary pojednania. (32) Tam również sporządził Jozue na kamieniach odpis Prawa, które Mojżesz spisał kiedyś dla Izraelitów."

Odpis:



 Jak widzimy z powyższych fragmentów pisma wynika że przykazania i Prawo Mojżeszowe tora to dwa odrębne terminy więc kiedy Chrystus i apostołowie mówili o przykazaniach to nie mieli na myśli tory czyli Prawa Mojżeszowego w którym zawarte są między innymi zalecenia co do zwierząt czystych i nieczystych. Natomiast sabat jest czwartym przykazaniem i które wiemy z psalmu 111 że jest niezmienne. Można powiedzieć że dzień odpoczynku prawie każdy człowiek na świecie uznaje bo mamy przecież wolny siódmy dzień tygodnia, jednakże w niedzieli jest podstęp szatana. Dlatego że niedziela to pierwszy dzień tygodnia a pod nazwą niedzieli Sunday kryję się ukryty kult słońca który przewija się w wielu pogańskich świętach i dlatego powinniśmy nie traktować niedzieli jak dzień odpoczynku a sobotę bo właśnie sobota jest dniem siódmym ustanowionym przez Boga.

  • 1 Koryntian 16:2 Biblia Tysiąclecia 
" Jeśli chodzi o zbiórkę, która się odbywa na rzecz świętych, zróbcie tak, jak poleciłem Kościołom Galacji. (2) Niechaj pierwszego dnia tygodnia każdy z was coś odłoży według tego, co uzna za właściwe, żeby nie zarządzać zbiórek dopiero wtedy, kiedy przybędę."

  • 1 Koryntian 16:2 Biblia Poznańska
"W sprawie zbiórki ofiar na rzecz świętych, trzymajcie się zarządzeń, jakie wydałem w Kościołach Galacji. (2) Niech każdy z was co niedzielę odkłada sobie i gromadzi oszczędności, aby nie urządzać zbiórki dopiero wówczas, gdy ja przybędę."

Nawet biblia kanonu katolickiego potwierdza że pierwszym dniem tygodnia była i jest niedziela. Zmianę soboty na niedzielę jako dnia wolnego od pracy przypieczętował Konstantyn w 321 roku kiedy ustanowił dzień słońca sunday niedzielę jako święty i dlatego nie powinniśmy traktować niedzieli jako dzień wolny od pracy lecz sobotę. Kwestią sporną pozostaję sposób obchodzenia sabatu i właśnie to wyjaśnił nam nasz Pan Jahszua.

  • Mateusza 12:1-13
" Pewnego razu Jezus przechodził w szabat wśród zbóż. Uczniowie Jego, będąc głodni, zaczęli zrywać kłosy i jeść. (2) Gdy to ujrzeli faryzeusze, rzekli Mu: Oto Twoi uczniowie czynią to, czego nie wolno czynić w szabat. (3) A On im odpowiedział: Nie czytaliście, co uczynił Dawid, gdy był głodny, on i jego towarzysze? (4) Jak wszedł do domu Bożego i jadł chleby pokładne, których nie było wolno jeść jemu ani jego towarzyszom, tylko samym kapłanom? (5) Albo nie czytaliście w Prawie, że w dzień szabatu kapłani naruszają w świątyni spoczynek szabatu, a są bez winy? (6) Oto powiadam wam: Tu jest coś większego niż świątynia. (7) Gdybyście zrozumieli, co znaczy: Chcę raczej miłosierdzia niż ofiary, nie potępialibyście niewinnych. (8) Albowiem Syn Człowieczy jest Panem szabatu. (9) Idąc stamtąd, wszedł do ich synagogi. (10) A [był tam] człowiek, który miał uschłą rękę. Zapytali Go, by móc Go oskarżyć: Czy wolno uzdrawiać w szabat? (11) Lecz On im odpowiedział: Kto z was jeśli ma jedną owcę, i jeżeli mu ta w dół wpadnie w szabat, nie chwyci i nie wyciągnie jej? (12) O ileż ważniejszy jest człowiek niż owca. Tak więc wolno jest w szabat dobrze czynić. (13) Wtedy rzekł do owego człowieka: Wyciągnij rękę. Wyciągnął, i stała się znów tak zdrowa jak druga."

Nasz Mistrz dał wszystkim do zrozumienia iż same przestrzeganie sabatu to nie ścisłe ograniczenia dotyczące pracy i czynności które nakładali faryzeusze ( dochodziło do tego że liczono nawet kroki by nie przekroczyć pewnej ich maksymalnej ilości gdyż to by znaczyło złamanie przykazania). Chrystus powiedział że: 

  • Mateusza 12:8
"Albowiem Syn Człowieczy jest Panem szabatu"

Tutaj niesłusznie użyto dużych liter ponieważ Chrystus nie mówił o sobie a o zwykłym człowieku. Skąd ta pewność?

  • Marka 2:25-28
" A On powiada: Nie czytaliście nigdy o tym, co uczynił Dawid, kiedy znalazł się w potrzebie? On sam i ci, co z nim byli? (26) Jak za czasów najwyższego kapłana Abiatara wszedł do domu Bożego i zjadł chleby poświęcone, których nie wolno jeść nikomu oprócz kapłanów, i dał też tym, którzy z nim byli? (27) I mówił im: Szabat został ustanowiony dla człowieka, a nie człowiek dla szabatu. (28) Tak więc Syn Człowieczy jest również panem szabatu."
 Zamieściłem szerszy fragment słów Chrystusa który mówi wyraźnie że szabat Bóg ustanowił dla człowieka a nie odwrotnie i dlatego człowiek jest panem szabatu bo to my mamy decydować jak mamy obchodzić ten dzień odpoczynku od pracy. Bóg wie że nasze ciała i umysł potrzebują wypoczynku, podobnie zwierzęta i dlatego słowa Jahszuy mają sens że szabat jest dla nas i każdy decyduję jak świętować ten dzień. Oczywiście nie powinniśmy dotykać się pracy zarobkowej. Ale jeśli chcemy czynić dobrze w sabat, np. może się zdarzyć że ktoś będzie potrzebował naszej pomocy i będzie się to wiązało z pracą to jak Nasz Pan wskazał: "wolno jest czynić dobrze w sabat". Załóżmy że jesteśmy w gościach u kogoś zchorowanego a tej osobie trzeba ogródek przekopać i nie ma możliwości w inny dzień to biorąc w rękę szpadel i ciężko pracując robimy to z miłości dla innych i czynimy dobrze. Kto da piękniejsze świadectwo o naszym Bogu i Jego Synu? Ten który poda pomocną dłoń i skopie ar ogródka dla innej osoby czy ten który odmówi bo jest sobota? Czy ta zchorowana osoba nie będzie chciała poznać Boga kogoś kto wydaję takie piękne owoce miłości? I właśnie wersety z listów apostolskich o tym mówią:
  • Kolosan 2:16
"Niechaj więc nikt o was nie wydaje sądu co do jedzenia i picia bądź w sprawie święta czy nowiu, czy szabatu" 

Dzień sobotni jako uświęcony przez Samego Boga i będący przykazaniem niezmiennym na wieki obowiązuje nas lecz to w jaki sposób go wypełniamy nie podlega osądowi innych osób. Poruszyłem te tematy gdyż sam zostałem tak osądzony w związku z moim poglądem na dietę biblijna i wiem że jest to powód sporów i podziałów między wierzącymi, dlatego biblia uczy aby nie sądzić nikogo i nie powinno nas naśladowców Chrystusa dzielić stanowisko w sprawie pokarmów. Czy ja komuś krzywdę robię tym że spożywam mięso i robię to we własnym domu, lub piję wino? Przecież jeśli będę gościł brata który nie spożywa wieprzowiny to przenigdy nie podam mu kotleta schabowego a poczęstuje go tym co będzie mógł jeść albo jak w ogóle nie będzie jadł mięsa to poczęstuje go potrawą wegeteriańską i sam będę też to jadł przy nim aby go nie urazić i nie stać się powodem do jego zgorszenia. A jeśli uważasz że trzeba wypełnić słowa z Ezechiela 3:18-21 i wskażesz mi że popełniam tym grzech według ciebie to dlaczego po tym wszystkim chcesz być moim sędzią? Będziesz przecież usprawiedliwiony. To Bóg za pośrednictwem Swego Syna będzie nas sądził, każdego z osobna. Więc drodzy bracia i siostry nie wydawajcie wyroków w sprawie jedzenia i picia i nie zasmucajcie swych braci w wierze, takie są słowa Pisma Świętego.

  • 2 Koryntian 3:6,12-18
"On też sprawił, żeśmy mogli stać się sługami Nowego Przymierza przymierza nie litery, lecz Ducha; litera bowiem zabija, Duch zaś ożywia."

 "(12) Żywiąc przeto taką nadzieję, z jawną swobodą postępujemy, (13) a nie tak, jak Mojżesz, który zakrywał sobie twarz, ażeby synowie Izraela nie patrzyli na koniec tego, co było przemijające. (14) Ale stępiały ich umysły. I tak aż do dnia dzisiejszego, gdy czytają Stare Przymierze, pozostaje /nad nimi/ ta sama zasłona, bo odsłania się ona w Chrystusie. (15) I aż po dzień dzisiejszy, gdy czytają Mojżesza, zasłona spoczywa na ich sercach. (16) A kiedy ktoś zwraca się do Pana, zasłona opada. (17) Pan zaś jest Duchem, a gdzie jest Duch Pański - tam wolność. (18) My wszyscy z odsłoniętą twarzą wpatrujemy się w jasność Pańską jakby w zwierciadle; za sprawą Ducha Pańskiego, coraz bardziej jaśniejąc, upodabniamy się do Jego obrazu." 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

50. Z deszczu pod rynnę

  Wielu opuszczając szeregi KRK porzuca bałwochwalstwo, naukę o czyśćcu i kult maryjny itp. sądząc że to wystarczy do zbawienia. Lecz prawda...